شنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۸۵

استفتاء از آقاي خامنه‌اي در مورد مسائل فرعيه و شارب

شماره دفتر استفتائات 266/1484

بسمه تعالي

جناب آيت الله خامنه‌اي ولي امر و ولي فقيه دامت برکاته

پس از عرض تبريکات خانوادگي بمناسبت فرا رسيدن عيد سعيد فطر چون علاوه بر سمت ولي امر بودن اين را جسارتاٌ عرض مي‌کنم که مي‌توانم شما را برادر خود و نيز بعلت سيادت که يکي از افتخارات است بني عمّ خود بدانم. خيلي صميمانه تقاضا دارم با اينکه وقت مبارکتان را مي‌گيرم به سؤالهاي زير پاسخ فرمائيد.

قبل از طرح سئوال معروض مي‌دارم که در سال 58 با نداشتن قابليت موفق به زيارت مکه معظمه نشدم و در آن زمان مقلد آيت الله خويي بودم و در اين سفر روحاني کاروان را نيز از اين قسمت مطلع نمودم و به فتواي ايشان عمل مي‌کردم و هنوز نيز بر تقليد خود باقي مانده‌ام.

يکي از موارد انجام دادن نمازهاي واجب است که با غسلهاي مستحبي مي‌توان انجام داد در تمام طول كه مناسب بود غسل كرده و بدون گرفتن وضو نمازهاي واجب را مي‌خواندم و همچنين در طول سفر از کوتاه کردن موهاي صورت خودداري نمودم تا روزيکه تقصير را انجام دادم.

در ماه مبارک رمضان نيز و ماه محرم نيز همه ساله چند روزي موهاي صورت را کوتاه نمي‌کنم در يکي از روزهاي ماه مبارک رمضان امسال که به مسجد رفته بودم يکي از دوستان همکارم که ملاقات کردم با صحبتهايي که کرد مرا به شک انداخت که باعث گرديد اين عريضه را خدمتتان تقديم و استدعا دارم صريحاٌ پاسخ مرقوم فرمائيد.

1- آيا در صورت برگزاري نماز در مدرسه ميتوانم امام جماعت دانش آموزان باشم يا خير؟

بسمه تعالي

از شرايط صحت نماز جماعت آنستکه امام جماعت در نظر مأمومين عادل باشد.

2- آيا بر تقليد خود هنوز باقي مانده و از آيت الله خويي تقليد مي‌نمايم درست يا خير؟

بسمه تعالي

اگر تقليد سابق از روي موازين بوده و الان تمام شروط بقاء بر آن تقليد را موجود تشخيص مي‌دهيد قهراً واجب است بر همان تقليد باقي بمانيد.

3- آيا نمازهاي واجب را که با غسلهاي مستحبي خوانده‌ام (بدون گرفتن وضو) صحيح بوده است يا خير؟

بسمه تعالي

اگر وفق فتواي مرجعي انجام گرفته که خود را موظف شرعي به تقليد از ايشان مي‌ديديد محکوم به صحت است.

4- آيا کوتاه نکردن سبيلها و گذاشتن آن (که شارب ناميده مي‌شود) بطور کلي حرام است يا خير؟

بسمه تعالي

في نفسه حرمت شرعي ندارد.